Op deze pagina:
Wat betekent Keiwijzer voor u?
- Met Keiwijzer legt u de basis voor uw HRD-beleid en krijgt u belangrijke input voor uw HRM beleid.
- Keiwijzer stimuleert het informele professionele leren.
- De betrokkenheid van interne coaches zorgt ervoor, dat HRD niet langer een P&O activiteit is, maar op de werkvloer als vanzelf plaatsvindt.
- De management-informatie uit Keiwijzer geeft zicht op de scholingsbehoefte binnen de organisatie(onderdelen).
- De management informatie kan ook input geven voor het wervings- en selectiebeleid.
- Door Keiwijzer in te zetten voldoet u aan de eisen van de wet BIO. U Krijgt van alle werknemers de vereiste nulmeting, een bijlage voor het bekwaamheidsdossier en een POP.
- De inhoud, die berust op empirisch onderzoek binnen de beroepsgroep en wetenschappelijk gevalideerd is, zorgt door de kwaliteit en de herkenbaarheid voor een vanzelfsprekend draagvlak.
- Het is niet nodig om vooraf tijd en geld te besteden aan het zoeken van draagvlak.
- De kwaliteit van het instrument en de actieve ondersteuning, die u van b&t krijgt garanderen een soepel verlopend HRD-proces binnen uw organisatie.
Het Keiwijzer proces
Hieronder ziet u een voorbeeld planning voor een pilotproject met Keiwijzer binnen een onderwijsorganisatie. Onze consultants staan altijd tot uw beschikking om een planning op maat voor uw organisatie te maken, uiteraard zonder bijkomende kosten.
Wat mag u van uw coaches verwachten?
De Keiwijzer feedback coach begeleidt uw medewerker bij het omzetten van de feedback in een professioneel ontwikkelplan (POP).
Hij reikt het feedbackrapport uit aan de medewerker.
De coach voert gemiddeld drie gesprekken met de medewerker. In deze gesprekken legt de coach uit hoe het rapport gelezen en begrepen moet worden. Hij begeleidt de medewerker bij het vertalen van de feedback in een concreet en uitvoerbaar actieplan.
De coach bewaakt de vertrouwelijkheid van de gesprekken.
Hij wijst de deelnemer op de verplichting om het concept POP te bespreken met zijn of haar leidinggevende.
U kunt met uw interne coaches afspreken, dat zij aan de direct leidinggevende melden dat er een (concept) POP is, zodat er een POP gesprek gehouden kan worden.
Wat mag u van b&t verwachten?
De mate van ondersteuning door b&t wordt bepaald door uw pakketkeuze. Als u kiest of reeds werkt met een basis pakket dan heeft u ervoor gekozen veel acties rond Keiwijzer zelf uit te voeren. Kiest u voor een Plus pakket dan zullen wij veel voor u organiseren. Onafhankelijk van uw pakketkeuze kunt u altijd met al uw vragen bij b&t terecht. Wij zijn er voor u!
Terug naar bovenWat mag u van leidinggevenden verwachten?
U mag van de leidinggevenden verwachten dat hij/zij de medewerkers uitnodigt voor een POP gesprek. Na afloop van het POP gesprek krijgt u een afschrift van het POP voor het bekwaamheidsdossier. De bijlage uit het feedback-rapport voor het bekwaamheidsdossier krijgt u van de medewerker zelf.
Terug naar bovenHoe past Keiwijzer in de wet BIO?
Met ingang van 1 augustus 2006 is de wet BIO van kracht geworden. Dit houdt in, dat scholen een bekwaamheidsdossier bijhouden van hun personeel. Voorgeschreven is, dat de bekwaamheid specifiek en meetbaar inzichtelijk is volgens de competenties, die door de Stichting Beroepskwaliteit Leraren zijn opgesteld. In Keiwijzer komen deze terug als de hoofd competenties. De medewerker is mede verantwoordelijk voor de ‘vulling’ van zijn bekwaamheidsdossier. De coach ondertekent deze bijlage voor ‘authenticiteit’. Vervolgens is het de verantwoordelijkheid van de medewerker om te zorgen, dat deze bijlage en een afschrift van het POP in het bekwaamheidsdossiers wordt opgenomen.
Terug naar bovenKeiwijzer in eigen beheer
Keiwijzer is volledig te beheren via een beheerinterface. Bij een meerjarencontract worden medewerkers van uw organisatie (of u zelf als u dat wenst) kosteloos opgeleid om met de beheerinterface te kunnen werken. Zij krijgen dan een persoonlijke login waarmee onder andere deelnemers kunnen worden aangemaakt, de invoertrajecten gevolgd kunnen worden, deadlines aangepast kunnen worden en feedbackrapporten kunnen worden aangevraagd.
De beheerinterface wordt door onze klanten als zeer gebruiksvriendelijk ervaren.